Strategische inzichten, pragmatische aanpak
Voor de beslissers in de meeste bedrijven is IT complexe materie. Het kost te veel geld, het duurt te lang en het levert uiteindelijk niet het gewenste resultaat.
IT leveranciers die hun dienstverlening aanbieden zijn vaak niet betrokken bij het bedrijf van een opdrachtgever. Ze commiteren zich noch aan de organisatie, noch aan het op te lossen probleem.
Veel IT projecten falen door miscommunicatie en onbegrip tussen IT vragers en aanbieders. Klantorganisaties willen grip krijgen en houden op IT-kosten, -doorlooptijd en -performance.
Twijfel niet en neem contact met ons op.
Op het gebied van IT bestaan er nog steeds hardnekkige misvattingen. Vaak komen deze aan het licht als een project of een deel ervan is misgegaan. Enkele zijn:
Helaas falen veel IT projecten. In 2009 verscheen er in het Financieele Dagblad een interessant artikel over IT projecten bij de overheid getiteld Geschenk uit de hemel of de ultieme nachtmerrie van de hand van hoogleraar informatica prof. dr. Chris Verhoef en Halbe H. Kuipers MIM, director Information Management bij PWC.
Hierin werd een aantal belangrijke oorzaken van het falen van IT-projecten onderkend:
[…] Het gaat zonder uitzondering om veel te groots aangepakte projecten waarbij machtspolitieke ambitie één op één is doorvertaald naar implementatie op de werkvloer. Steeds meer echter is het de duivels toegenomen complexiteit in grote systeemcomplexen binnen organisaties met soms duizenden IT-systemen en veel koppelingen daartussen die ontembaar blijkt. Wie overziet dan nog de werking van het geheel? Is het geheel nog wel te overzien? Als dergelijke grote systeemcomplexen ook nog worden gekoppeld aan andere vergelijkbare systeemcomplexen, dan is er geen fantasie voor nodig te zien dat hier bij storingen ernstige moeilijkheden kunnen ontstaan. […]
Bij onderzoek naar falende IT projecten bij de overheid in 2015 door de commissie Elias is gebleken dat er helaas nog steeds weinig is veranderd. Vastgesteld werd onder andere dat meer dan een derde mislukt op een schaal die tot gevolg heeft dat het resulterende systeem helemaal niet in gebruik wordt genomen.
Als maatregel is het kabinet eind januari 2015 akkoord gegaan met de oprichting van het onafhankelijke Bureau ICT-toetsing of BIT dat op 1 september start met het toetsen van grote IT projecten van de overheid. Begin 2016 moet de organisatie volledig op stoom zijn om het falen van kostenverslindende en grootschalige IT projecten te beperken.
Bron: Tweakers, 29 mei 2015
Helaas falen ook veel IT projecten in het bedrijfsleven. In hetzelfde artikel in het Financieele Dagblad uit 2009 stond eveneens:
[…] En dat we [van het falen van IT-projecten] weten van de publieke sector is omdat de ramen en deuren daar altijd openstaan. In de private sector komt er minder IT-falen naar buiten. Ook het bedrijfsleven lijdt aanzienlijke financiële schade als gevolg van falende IT-systemen, zo werd recentelijk nog weer eens bevestigd in onderzoek van de Economist Intelligence Unit (EIU) onder enkele tientallen grote Europese multinationals. En ook de berichtgeving uit de VS en Japan is eenduidig: er gaat veel mis in de IT. […]
Hetzelfde artikel sluit af met:
Belangrijkste les [uit het onderzoek naar onsuccesvolle IT-projecten]:
besef dat IT alom is en het bedrijf tot stilstand kan komen door falen. Het is dan niet te veel gevraagd er serieus tijd aan te besteden als bestuurder.
En de schrijvers geven de volgende praktische tips aan bestuurders:
Het artikel is niet langer on-line beschikbaar.
Terwijl in Nederland een eerste stap wordt gezet met de oprichting van het Bureau ICT-toetsing in 2015, is het Verenigd Koninkrijk al veel verder. De Deputy Director UK Government van de Digital Service, Tom Loosemore, ontwikkelde in 2013 de UK Government Digital Strategy en creëerde een uniform beleid voor alle 18 overheidsafdelingen voor het verlenen van digitale diensten1).
In een presentatie hierover schrijft hij: we're buiding GOV.UK the way Google build Google and Amazon build Amazon. En hij voegt daaraan toe dat er digitale services worden gebouwd in plaats van websites. In het Verenigd Koninrijk is men bereid gebleken om het roer radicaal om te gooien.
Met meer dan 20 jaar ervaring in de IT branche weten wij bij eQTeam dat het draait om sponsor commitment, project sturing en bijsturing, verwachtingen managen, iteratief opleveren, stapsgewijze implementatie en om het bouwen van interfaces. Alleen dan kunnen zowel grootschalige als kleinschalige IT projecten succesvol zijn. Cruciaal hierbij is dat oude en nieuwe technologie met elkaar kunnen communiceren, zodat oude systemen één voor één kunnen worden vervangen en uitgefaseerd.
Indien u IT serieus neemt, dan adviseren wij u om contact met ons op te nemen.